3/10/08

Homenatge a Welles

Pocs anys abans de l'adolescència vaig tenir un accident.
Anava en bicicleta i, quan vaig intentar adelantar a un amic, me vaig estavellar contra un cotxe que venia en direcció contrària.
El meu cos va, literalment, volar per sobre del cotxe i vaig aterrar amb el cap contra l'asfalt.
D'aquell accident no record res.
La memòria va deixar de funcionar o bé va esborrar aposta el rastre de tots els esdeveniments.
Després d'estar dies en coma, vaig despertar.
Varen haver de passar alguns anys i moltes proves perquè tothom s'assegurés de que no havien quedat seqüeles.
Però el meu pare sempre ho ha posat en dubte.
Diu que el meu comportament va canviar.
Afirma que abans de l'accident era un al·lot seriós, i que després em vaig convertir en una espècie de desastre ambulant.
Jo sempre he donat la culpa d'aquest canvi en la meva personalitat a una mala adolescència.
En fi.
A partir d'aquell moment em vaig dedicar a fer bromes de mal gust a la família.
A entrar d'amagat a les cases de les meves ties i donar grans ensurts quan ningú m'hi esperava.
A pintar-me un ull, amb l'ajuda de la meva cosina, de morat, com si hagués rebut una terrible pallissa i comparèixer "malferit" a la tenda de ma mare.
A despertar als meus pares amb el so del lleó a l'orella.
I unes quantes més que és millor no recordar.
Vaig rebre algunes granerades, vaig rebre sabatades pel clotell.
Hi va haver un diumenge especialment avorrit.
Els meus pares eren al futbol i en vaig pensar una.
Vaig tombar la tele al terra, vaig obrir tots els calaixos de la casa, vaig treure la roba dels armaris, i quan les vaig sentir que arribaven a casa, em vaig estirar al terra fent-me el mort.
L'ensurt va ser tan gran que des de aquell moment vaig anar més alerta.
Són bromes de malgust que formen, encara ara, part del que som.
També les he provades de dur a terme en la meva vida en comú amb Ella.
Però l'única que vaig provar de fer va fracassar.
Va amenaçar amb deixar-me.

Com que a casa ja no puc fer putades, les faig a fora.
La darrera ha trascendit, pel que he vist avui, al diari Balears i que il·lustra, en un breu, aquest post.

Fa alguns mesos el projecte "Material Acústic Antiaillant" me va demanar una peça radioteatral.
No volia escriure els habituals diàlegs que patinen per les orelles dels oients, ni ganes de fer comèdia ni drama.
Vaig pensar en una de les millors peces radioteatrals de la història, la mítica adaptació que va fer Orson Welles, de "La guerra dels móns" per a la ràdio, que va provocar més d'un atac de pànic als USA.
I vaig pensar en fer-li un homenatge.
"Homenatge a Welles" es va emetre dissabte passat.
El vespre el meu cosí me va dir que el seu padrí l'havia despert exaltat al migdia.
"A Mallorca estan passant coses grosses", cridava espantat.
Havia sentit que a la ràdio anunciaven un desembarcament bèlic hostil contra l'illa.
La tele em va fallar, perquè no va acompanyar.

Val, fins aquí, res de nou.
Vaig pensar que havia estat la única reacció de la única persona que havia escoltat, sense voler i sense saber que era meu, el programa aquell dia.

Però amb la notícia del diari he investigat i me consta que polítics importants varen rebre trucades d'alarma.
Avui mateix he escrit a Ona Mallorca per saber quines havien estat les reaccions que havien rebut.
La seva resposta ha estat aquesta:

"La veritat és que ha estat tot bastant divertit... Jo no havia reparat que justament el teu "Homenatge a Welles" s'emetia dissabte passat, i vaig rebre telefonades de gent preocupada per saber què passava, que havien sentit cosa d'un desembarcament per Artà i Campos i volien saber més informació! Aquí a la ràdio, també van telefonar oients pel mateix i periodistes de la casa també reberen trucades en el mateix sentit.

Record que quan enregistràvem el capítol especulàvem sobre la possibilitat que hi hagués gent que s'empassàs la història, saps que vàrem riure amb tot això... i ara resulta que ha passat de veres!! Ja veus, encara segueix funcionant!!"

Al llarg de la vida canviam, però tampoc ho feim tant.
De petit les bromes eren dins la casa.
Ara em temo que la casa ja no és suficient.

Si voleu escoltar la peça radioteatral, clicau aquí.
Té una duració de 10 minuts (per si voleu encendre una cigarreta, preparar un te, o encetar una cervesa...).

Una sugerència és que faceu entrar a algú a l'habitació on sou i li faceu escoltar les "notícies" mentre vosaltres "actuau" com si el que escoltau fos real.

Esper, de veres, que no us avorreixi.

18 comentaris:

Jaqme ha dit...

De totes maneres cal ser crític.
Pot ser va ser una errada que els hi va passar per alt als actors.
Pot ser va ser un omissió involuntària.
Però el final de l'obra que vaig escriure no és com va ser dramatitzada.
No m'agrada el to despreocupat amb el que parla el presentador a la corresponsal durant la part final.
Però el que més me fot va ser l'omissió d'una frase sencera molt important.
Quan disparen a la reportera, un soldat agafa el telèfon i diu:
-Scut haluf. Alla h'akbar. (Calla porc, Alà és gran).
Amb la qual cosa quedava clara la identitat dels invasors.

Anònim ha dit...

Jajaja, què fort! Si ho hagués escoltat per sa ràdio segur què també m'ho hagués cregut. Tot i què és cert què es presentador al final s'hauria d'haver mostrat un poc més preocupat trob què t'ha quedat genial.
No m'estranya que Ella amenaçàs en deixar-te amb bromes d'aquest estil.
Enhorabona Jaqme

EQMEVD ha dit...

Fantàstic
:)
Tota la pell de gallina, fufufufu

D'acord amb tu, però, amb això del to final del periodista.

neus ha dit...

Jaqme el Terrible!
Quins ensurts de fer!
M'alegro de que ens puguis explicar l'accident, així et podem "disfrutar improductivament".
Escoltaré el teu darrer ensurt col·lectiu, ja et diré el què.
un petó!

Anònim ha dit...

AIXO,AIXO, LA IMAGINACIO AL PODER. DAVANT DE TANTA "TOIA" FEN "REALIT.." "NORI...""CORS..." I MES PUNYETAS, LO TEU ES FANTASTIC. JUGANT AMB BCN.....

Bua ha dit...

S teus collons!!
No puc expressar res més.
Au! Ja està tot dit.
Crackarro!

Anònim ha dit...

Què fort, tu!! Però la reacció no em sorprén gens. Estam tan acostumats a creure'ns tot el que ens diuen els mitjans de comunicació...De fet, no hi ha tanta crisi a Espanya, saps? Som el pais europeu que millor ho du, saps? però jo despusí, abans de cobrar la nòmina, tenia 1€ a la meva llibreta de Sa Nostra.

Hematie ha dit...

¡Habías sido tu! Ejem...

Lastienditas ha dit...

Buff....crec que jo també m´ho hagués cregut...
He sentit el mateix pànic que quan veia "V.Los visitantes" a ca meva fa anys....
L`únic que fa dubtar al final és el presentador.
Ai...Jaqme...;)

Marc ha dit...

Enormèrrim tot, es post i es drama...

Buk ha dit...

Hahahaha...Què bo!!! Tens més perill que un mico amb una pistola hahahaha... Em sembla simplement genial!

Jaqme ha dit...

:)
Moltes gràcies a tots!
Fan més por els militars que els aliens, tanmateix.
O no?

Amb cal·ligrafia tremolosa ha dit...

Genial, Jaqme, hehehe...

Salutacions des de l'altra banda del món!

Jaqme ha dit...

Ostres dj!
Quina grata sorpresa!
Com per Mèxic DF?
Walking on the Wild Side?

neus ha dit...

I tant que sí, que ja sabem de quin peu calcen els militars...
quina por, Jaqme...

Plou :)

michele ha dit...

jaqme com sempre ets genial.
ja m'imagin en welles riguent com um boig veguent que han passat els anys i el seu joc encara funciona.
els militars fan molta més por que els alienigens i crec que "orson" també o sabia.aixi crec que la "censura" ve de voler ser més realista del propi welles.amb els marcians pens que no haguessi pasat.

michele ha dit...

jaqme ara mateix acab de llegir un article ide veure uns videos molt explicatius sobre la situació economica mundial peró no se com fer el post. te deix sa dresa:www.voltairenet.org/article158234.html el article se diu:el sistema financiero internacional un sistema mafioso.s'aricle esta bé peró impescindibles son tres parts de un documental nortamericá que no poden deixar més clar que vivim baix una dictadura financiera brutal que mos engana constantemeni sensa cap tipo de pietat. miral si pots i veuras que mereix un post i uns cuants comentaris

Jaqme ha dit...

Elur: A la fi plou, diràs! :) Gràcies per passar por amb la peça :)

Michele: Gràcies! Però genial no ho vull ser. Això sí que fa por!
En quant a fer posts sobre la crisi o el sistema financer no me motiva gaire. Però estaré encantat de llegir el teu blog, i tots els teus posts. De totes maneres sembla que de cada dia hi ha més unanimitat de que la crisi prové del joc de nens d'uns quants malparits globals. Vaig a llegir el "teu" article.