26/3/08

Amsterdam. Quadern 1.


Ser a Amsterdam és ser Amsterdam.

***

Pens molt seriosament en renunciar a la religió que em van donar sense que jo ho demanés.

La llibertat holandesa que es respira en tots els àmbits.
Ens duen més de 100 anys d'avantatge en l'assignatura de la civilització i el coneixement i la llibertat en tots els àmbits.

A les zones on el catolicisme va penetrar amb més força, el coneixement no va incidir en el poble.
El catolicisme va convertir a la major part dels nostres avantpassats en xais que només podien saber allò que l'Església deixava saber. Tot el coneixement que no passava per la seva manipulació, era pecaminós. Molts varen morir cremats i torturats per investigar, per conèixer, per saber, i per voler que el poble sabés.
El coneixement, en aquest sud europeu, ha estat manipulat, controlat i gestionat per les esferes eclesiàstiques durant segles. Ens han ficat la por fins al moll dels óssos. Por a la pròpia voluntat, por al plaer i por a la llibertat.
La diferència entre el sud d'Amèrica i la del Nord, amb Canadà i Quebec inclosos, rau en el fet que els colonitzadors del sud sembraren esglésies, i els del nord, universitats. Com en la resta d'Europa. Aquest sud. Itàlia va ser salvada per artistes en el renaixement, a diferència d'aquí que encara hi perdurava la inquisició espanyola.
Vull renunciar al catolicisme.
Em plantejo molt seriosament apostatar.
No vull pertànyer a una religió de la qual el seu fundador renegaria.
I que, a més, ha castigat amb la repressió als seus creients.
I que, a més, perseguiren, apallissaren, torturaren o mataren a bona part dels que no tenien la mateixa creença que ells. Entre aquests tota la meva branca xueta.

Avui vespre hi he somniat.
Lis deia que vull apostatar a familiars ja morts, que tenien una profunda creença en la religió catòlica.
Alguns d'ells abaixaven el cap.
Ha sonat el despertador.

***

En una diferència de 300 anys, a la mateixa illa d'edificis, hi van viure dues persones que van canviar tot el món: Descartes i Anne Frank.
Com s'explica això?

***

Les coes de turistes i les seves converses davant la casa-museu de Rembrandt.
Em demano per què s'hi va apart de per refugiar-se del fred que fa al carrer?

Conversa sentida dins la casa del pintor:

"-Y este quien es? El que pintava gordas?"

Si trobessim un Rembrandt original, inèdit i sense signatura, a un mercadet qualsevol, quants el comprarien? Com sabem el què és la bellesa?

Què diferència la bellesa de la moda?

***

La gran quantitat d'informació a la nostra era ens manté desbordats. No veim l'aura de l'obra original. Som cegs a ella.
Mantenir-se desbordat és el gran esport de la nostra època.
I serà així mentre hi hagi electricitat.

Quin és el límit de la nostra memòria?
4 Gigas?

***

A sobre de la casa de Spinoza hi van construir una església catòlica.
Pocs metres més enllà, hi van fer la Sinagoga Portuguesa, al seu moment la més gran d'Europa.
I als anys 70 varen acabar de tirar abaix la resta de cases medievals perquè hi havia de passar el metro.
Un filòsof, a diferència d'un pintor, no genera interès perquè no genera diners perquè no genera museus.

***

Interminables coes de turistes davant el Museu Van Gogh i la Casa Anne Frank.
El patiment humà genera interès.

10 comentaris:

Jaqme ha dit...

La foto, al Flickr, un autoretrat de Jaqme a Amsterdam.

EQMEVD ha dit...

Potser això et farà falta...
http://www.pepe-rodriguez.com/Cristianismo/Apostasia/Apostatar_formulario.htm

Anònim ha dit...

Havia de visitar Amsterdam aquests dies, quina casualitat. En canvi, vaig partir cap a Guium. Potser la primavera vinent podre veure els tulipans.

Buk ha dit...

Jo aquests dies vaig estar dubtant entre Roma o Amsterdam. Finalment vaig marxar cap a Roma, però de cara a l'any que bé, l'objectiu és Amsterdam, sens dubte :-)

neus ha dit...

I és que en els teus últims posts em deixes sense paraules Jaqme, les dius totes tu.

Per mi, els pintors són filòsofs.

La foto, fantàstica.
Les lletres, fantàstiques.
El retrat, la pintura, el dibuix... fantàstic.

Jaqme ha dit...

EQMEVD: Gràcies. El tendré en compte. Encara que crec que el camí és llarg.

Frannia: No hi ha tulipans encara. Què i a on és Guium?

Buk: Buk a Roma? I com han sortit els haikais?

Elur: Hi ha pintors, cineastes, escriptors que, sí, són filòsofs.
Rembrandt n'era un. Van Gogh ho dubto.
Moltes gràcies per les floretes. M'alegren i animen molt!

Jo Mateixa ha dit...

Per molts anys nano!!!!!, espero que passis un molt bon dia:-)

Petons!!!!!!!!!

Jaqme ha dit...

Jo mateixa: Internet em sorprèn, de nou. Persones virtuals que hi pensen. Em demano com ho has fet i et don les gràcies per pensar-hi. :)

Jo Mateixa ha dit...

Es ben sencill, l'any passat vam coincidir el mateix dia del teu aniversari per aqui, com que el meu cap d'un any per l'altre no es del tot fi m'ho vaig anotar a l'agenda, aquella agenda on un anota les dates importants.

:-)

Espero que hagis passat molt bon dia, un petonas ben gran guapu!!!!

Anònim ha dit...

Encara no hi ha tulipans?? Però si és primavera!! Guium és una ciutat perduda d'època romana. Apareix a les cròniques, junt amb Bocchoris, Pollentia, Tucis...però mai s'ha ubicat. Però si algú va escriure el seu nom és per alguna cosa...Ara Guium és un carrer.