16/6/06

Connecting People?

Vull comprar-me un nou telèfon mòbil, però amb la única condició que parli com jo.
Per algú que intenta cada dia (sobre)viure en català és un fet important que el seu mòbil també parli en el propi idioma.

Doncs bé. Escric a Nokia: Voldria saber si tenen vostès telèfons mòbils que incloguin la llengua catalana en els seus menús.

Resposta (que traduesc de l'espanyol): En relació al seu correu lamentem comunicar-li que els terminals Nokia es fabriquen per a la distribució en tota Europa, de moment no disposem de paquets d'idiomes específics per les diferents llengües de cada país, només pels idiomes oficials dels mateixos.
Lamentem les molèsties, etc...

Em qued pensant davant el correu. I em deman:

Per què lamenten comunicar-me que els Nokia es fabriquen per la seva distribució en tot Europa? Resposta: Altra manera de dir "Per favor, visquin vostès en global! Pensin i visquin en les llengües importants que la seva no ho és! Mirin que gran que és Europa... una gran companyia com la nostra no pot perdre el temps en llengües regionals! etc..."

Després m'atur a on posa que els telèfons només tenen les opcions amb els "idiomes oficials" dels països on es distribueixen, i em deman si després de tant parlar-ne, si més de 25 anys després de la mort del dictador, si després de totes les lleis de normalització, si tenir una llengua que és un dret però no una obligació (i que algú m'ho expliqui), si després de tanta lluita i de tantes altres coses, resulta que el català no és oficial?

Els responc el correu explicant que el català és un idioma oficial, demano que es modernitzin, etc...

I ara què?

Pot ser comprar-me un Siemens per començar, que em respecta, i, en homenatge a Rosa Parks, que un dia va deixar de creure en la discriminació, i per tots aquells que no podem més i que desitjam que ens tenguin en compte perquè existim i perquè la nostra llengua és la nostra casa (Heidegger dixit), aquí us enllaç l'adreça de Nokia on podeu queixar-vos i/o demanar que el català sigui inclòs als seus telèfons i productes.

Em miro al mirall i pens que és ridícul demanar el català a una multinacional. Pot ser tenguem el que ens mereixem per no haver sabut defensar mai la llengua davant ningú. Però per algun lloc es comença a canviar. Rosa Parks ho va fer dins un bus.

I mentre tant a Balears s'aprova un estatut (de merda) que manté al català com un dret i a l'espanyol com una obligació.

Connecting o disconnecting people?

13 comentaris:

Jaqme ha dit...

Digau-me somiador!

vullunfestuc ha dit...

Jo també tenia el mateix problema, i quan em van regalar un Nokia el feia servir en francès ( no és igual de colonialitzadora una que l'altra, pq l'hauria de tenir en castellà?) Ara tinc un LG que també distribuiex en català.

Per afegir una nota al tema idiomes i mòbils, vaig sentir uns espanyols queixar-se que els mobils SONY-ERICSSON francesos no tenien el castellà, però si el Turc. A mi em va resultar sorprenent que gent que et diu que la teva llengua no és útil i per això no ha de tenir presència al mobil després demani que a França hi hagi Castellà ( qui parla castellà a frança?). Vaja, incongruències dels de sempre.

Buk ha dit...

Jo no he comprat mai Nokia precissament per aquest motiu. Fa anys que tinc un siemens (que diria jo que també és distribueix per tot el món) que tot i patrocinar al Madrid, al menys parla el meu idioma. I ben content que estic a més a més. Ja fa 5 anys que tinc el mateix mòbil. Ara ja comença a fer el tonto i toca comprar-se un, i tornarà a ser un siemens. Em de mirar per la nostra cultura, sino ¿qui ho farà?

una abraçada
Buk

kiwi ha dit...

jo no poso mai els mòbils ni programes de l'ordinador en castellà si no pot ser en català i els puc tenir en un altre idioma
Nokia és una causa perduda, jo els hi vaig demanar de fer-me jo el paquet d'idioma i no em van ni respondre

Joan Vicenç ha dit...

Senzillament ens em d'in-dependitzar i encara ho tendrem tot per fer. Ara, em de fer accions, una rera l'altra, com les que proposes. Salut i endavant.

Amb cal·ligrafia tremolosa ha dit...

AVE!
Salutacions jaqme, Buk, i tots els altres...
veig que les coses no han canviat
per aquí
venc d'un lloc on l'odi i la ràbia són l'única manera de subsistir
ara he tornat
i encara serv el meu odi i la meva ràbia
intactes

si la selecció espanyola guanya el mundial -JUPITER NO HO VULGUI!!!-faré com neró: cremaré la ciutat perquè ningú no ho pugui celebrar.

ps (als vigilants de la xarxa): xerr amb metàfores, enteneu el sentit d'aquesta paraula?

Jaqme ha dit...

Joan Vicenç, pens com tu.
DJ: La teva absència era dolorosa a la catosfera. Com podia ser que el blocaire més lúcid ens deixés tanta estona? Gràcies per tornar!
Salva: Jo faig com tu. Local i universal, és a dir català i anglès.
Buk: és cert, Nokia patrocina al Madrid! Jajajaj! La vida és mobil, la vida és contradicció.
Vullunfestuc.- Miraré els LG aleshores!

Jaqme ha dit...

Buk, m'he equivocat: no és Nokia, és Siemens!

Anònim ha dit...

Opino igual, m'és igual si té càmera, ràdio, o si és polifònic, però que sigui en català i em deixi trucar/essaemaessaejar(xD)
Abans tenia un Siemens (en català) i van molt bé. Els Alcatel també tenen la opció catalana però no t'ho recomano: jo estic patint amb el meu ara mateix.
I sinó com ben dius, LG
ps: Quina ràbia i impotència pel referendum, se'ns riuen a la cara i a sobre diem amen.

Vullunfestuc: El francès no s'imposa a la Catalunya Nord potser?

neus ha dit...

Ais... quina ràbia fa el Nokia. No n'he volgut mai cap precisament per això, ja fa temps que se'ls va demanar el mateix i res de res... Jo, com el Buk, amb un siemens (era triar entre el català o la mania al madrit) Sabia que els Alcatel també tenen el català, com el siemens (català, euskara, galego), però no sabia que els LG també.

Algún dia direm "prou!!" nosaltres?

Anònim ha dit...

Interesting site. Useful information. Bookmarked.
»

Anònim ha dit...

Very pretty site! Keep working. thnx!
»

Anònim ha dit...

Where did you find it? Interesting read » » »