3/8/05

El planeta Occident.

Benvolguda Atlàntida,

Quan George Lucas va pensar Star Wars va crear planetes més o manco culturalment uniformes. Hagués estat molt complicat crear mons en els quals hi conviuen un munt de cultures diferents. El planeta Tatooine, per exemple, té una manera de ser diferent a la d'altres planetes, té una cultura-civilització pròpia que la fa diferent de tots els altres planetes. Naboo, Dagobah, Alderaan o Hoth són "planetes" en el sentit del que a la terra anomenam "cultura" o "civilització".
Escric això perquè adaptar-me a aquest raconet de la immensa Amèrica no m'està costant gaire. Pens el per què: Som del planeta Occident: em vestesc, pens, mir, parl com un occidental, les meves costums, el meu horari, la meva manera de viure i de relacionar-me, els codis que faig servir per desenvolupar-me dins aquesta ciutat, etc... són occidentals.
Si jo ara sigués a Tokio, a Benharés o a Ulambator em trobaria immers en un altre planeta i possiblement tendria un munt de problemes per adaptar-me a les seves costums.
Però som a Halifax, Nova Scotia, Canada.
Una ciutat feta, construida i fonamentada per inmigrants europeus.
El fet és que, com que som del Països Catalans, i aquests, a diferència d'Espanya, són a Europa, jo som europeu —en sentit cultural, més que polític o econòmic—.
Per tant tenc molt a veure amb els fundadors d'aquesta ciutat, i per extensió d'aquest país.
El que per ara sento és que aquesta Amèrica artificial i civilitzada (confio en que n'hi hagi una de natural i salvatge) és el que hagués estat Europa si s'hagués fundat al Segle XVIII i tingués un excedent d'espai per habitant.

Continuo en aquest alberg de boníssim cafè. Passo temps llegint i escrivint. Tranquil. Em passejo pels vostres blocs al matí i veig que tot va bé. Per aquí avui sobre tot es parla d'un accident d'avió que hi va haver a Toronto, pel que sembla sense víctimes.

Aquí estic bé, és barat i em sento còmode. La gent és molt amable. Coneixen Mallorca d'oïda i els hi sona al que nosaltres ens sona Hawai, a paradís natural. Els explic que ja no és així, que hi ha mals polítics i que s'han carregat l'illa. Em demanen si la gent no fa res per evitar la destrucció de l'illa. He de callar. En Sam, un estudiant d'antropologia de l'alberg, explica que hi ha motius per cremar-se a lo bonzo per evitar la destrucció d'una terra que el món creu preciosa. Em fa gràcia. Afegeix que qualsevol terra del món és patrimoni de la humanitat i que és deure dels seus pobladors cuidar-la. Tots entram en un debat sobre si això és el que estam fent el conjunt dels humans del planeta Terra.
En Sam i na Sylvia tenen un aspecte hippiós que inspira amistat i confiança. Estan voltant per Nova Scotia en bicicleta. M'han convidat a acompanyar-los al parc natural de "Cap Breton Highlands". Són molts, però que molts de kilòmetres, i jo no soc Lance Armstrong ni tinc bicicleta. Comença ser hora de pensar cap a on partir.

Aviat farà un mes. Ho pens i no m'ho crec.

Una abraçada,
Jaqme

9 comentaris:

Anònim ha dit...

Ni jo. Tampoc m'ho crec.

Anònim ha dit...

Hi ha gent que no suporta que els somnis es facin realitat.
Jo sí que crec en tu. En el teu somni. I també en el teu viatge.
Ah, i a més a més signaré:

Anònim ha dit...

Són els mateixos que no creuen en el camí de rajoles daurades!

nimue ha dit...

eiiiii, jaqme! crec que les adaptacions a la vida en altres cultures depén de moltes coses, externes i internes... però si, el fet de compartir codis pot facilitar una mica les coses.
Agafaràs la bici finalmente? mentres penses el següent pas per aquestes rajoles daurades, bon cafè i que descanses! :)

Anònim ha dit...

Ei Jaqme! Acabo de trobar el teu blog.. i m'ha fascinat!
Em fas enveja (sana)... perquè jo mai seria capaç de poder viatjar tant, i així com tu, a l'aventura!!!
Tens molta sort! I molta valentia!
Et seguiré visitant, m'agraden molt les teves aventures! ;)
(per cert, jo quan viatjo també vaig sempre d'albergs, s'hi coneix molta gent!)

Jaqme ha dit...

Anonymous: no se m'havia ocorregut que algú pogués dubtar de la veracitat d'aquest viatge. Em fa gràcia alimentar dubtes :) No borraré el teu comentari. Pot ser convencia a algú.
Hola Chiara! Per què no has deixat marcat el teu bloc? M'encanta saber que fan i qui són els que m'acompanyen.
Nimueee! No crec que agafi la bici. Avui ho he de decidir i ja veurem.
Hola Luthien! Jo tampoc em pensava viatjar així "a l'aventura". De vegades em sembla un somni i que les coses estan fora del meu control. Només és provar-ho i veure que les coses van sorgint, surtint i anant. Molt fàcil i cap situació de perill greu, de moment. Els albergs són genials!

Roberto Iza Valdés ha dit...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
Roberto Iza Valdés ha dit...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
Unknown ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.