14/9/09

Diari de la miliciana

El capità Bayo i les tropes republicanes varen desembarcar aquí prop, a Sa Punta de n'Amer, al mes d'agost de 1936.
Quan va reembarcar, al setembre, es va deixar un centenar de milicians a terra.
Varen ser capturats pels feixistes i les van afusellar a tots a Manacor.
Entre aquests presoners hi havia cinc dones, a les que no només van afusellar.

La foto és d'elles i va ser feta a l'Escola Graduada de Manacor i planteja més d'un problema.

Posant un nombre, per identificar-les, la primera de la nostra esquerra és la 1 i la de la més a la dreta, la 5.
De la 3 i la 4 se'n sap el nom i la història: Són Daria i Mercè Buxadé Adroher, de 18 i 23 anys respectivament.
De les altres n'hi ha una que té 53 anys, que nom Maria Garcia.
Una de les altres dues nom Teresa.
I l'altre és l'autora d'un diari que em farà tornar boig. Aquesta altra és anònima.
D'ella no sabem el nom, ni sabem quina d'elles és a la foto.

De l'autora del diari sabem que treballava a Telégrafos.
Que era anarquista i estava afiliada a CNT.
Que tocava el piano.
Que uns quants dies abans de la foto havia caigut i s'havia fet molt de mal a un genoll.
Que tenia un company de feina que nomia Vantrago.
Que no tenia una edat aproximada a la de Maria Garcia, sinó que era d'una edat semblant a la de Daria i Mercè.

1.) Intenta:

Identificar a Maria Garcia.
Identificar a Teresa.
Identificar a l'autora del diari.

2.) Ets capaç de respondre a les següents preguntes?

Qui varen ser els seus assassins?
Què els hi van fer?
Qui es va quedar amb el "diari de la miliciana" original?
Per què?
Quina vida havia tingut l'autora del diari abans d'allistar-se amb les tropes republicanes?

Quin era el seu nom?

11 comentaris:

Jaqme ha dit...

1.- La foto va sortir publicada al llibre "Mallorca contra los rojos" de Ferrari Billoch. Se suposa que ell la va fer.

2.- Agrairé que me digueu, com a mínim, qui us sembla que és la dona de 53 anys. Com a mínim.

3.- Si clicau sobre la foto la veureu en una mida més gran.

Frannia ha dit...

A mi la més gran em sembla que és la núm. 2 perquè sembla que té tot un ble de cabells blancs, però la núm. 1 té el posat més madur o sembla que la pell sigui més vella. És molt difícil això que demanes. La núm. 3 es recolza més en una cama que en l'altra així que podria ser que li fes mal i fos la miliciana del diari. La quiniela quedaria així:
1. Teresa
2. Maria Garcia
3. Autora del diari
I sobre la resta de preguntes, no tinc ànim; hi ha massa pluges.

Bua ha dit...

FOTO:
1. Maria Garcia
2. Teresa
3. Daria Buxadé Adroher
4. Mercè Buxadé Adroher
5. Anònima, autora del diari

Pregunta 2:
Esperam amb ànsia la resposta, via Jaqme.

neus ha dit...

Vaig llegir-te ahir al vespre... unes tres o quatre vegades. Vaig mirar-me la fotografia no sé quantes més. I avui encara estic que no sé per on començar...
La intriga però és ... uf!! immensa!
Es tracta del mateix diari del que em vas parlar fa temps, oi? puc fer alguna gestió per aquestes meves contrades que serveixi d'alguna cosa?
De totes maneres, aniré madurant la meva hipòtesi, basada totalment en la subjectivitat i l'atzar :)

Entenc que puguis tornar-t'hi boig. Apropar-se a la veritat i que s'esfumi ha de ser terrible...

ps.-enyorava un post teu :)

EQMEVD ha dit...

La guerra va fer molt mal.
Va treure el millor i el pitjor de cadascú.
Els diaris no et deixen oblidar que no eren imatges borroses d'una fotografia antiga.
Persones amb els mateixos neguits que nosaltres, i en aquest cas, amb l'esperança de bastir un món més lliure.

Difícil. Molt difícil.
Quina és la teva teoria?

Frannia ha dit...

Explico: quan dic la 3 em refereixo a la 5 ja que les altres dues estan identificades. quin misteri. Ens ho desvetllaràs quan puguis?

Jaqme ha dit...

Gràcies pels comentaris.
Jo no tinc cap de les respostes.

Frannia, ho havia suposat. No puc desvetllar res ja que no tenc ni una sola de les respostes que planteig.

Per això ho he posat al blog, a veure si entre tots, o algú, s'hi sap apropar.

Bua, no vull condicionar, així que de moment no vull donar les meves hipòtesis.

Elur, sí. Gràcies pel telèfon de l'escultor, per cert, agrairia que fessis la teva "quiniela": Per jo és important.

EQMEVD: I la teva teoria, quina és?

neus ha dit...

oh de res, diria que no va servir per gaire res.
Ho faré, aquesta tarda et diré la meva hipòtesi.
:)

neus ha dit...

ok. avui he fet els 'deures' :P

La 3 i la 4 ja queda clar qui són.
La 1 dic que és la Teresa, sempre i quan la Teresa no sigui l'autora del diari, però això no queda clar enlloc, no? o sí i m'ho he perdut?
La 2 dic que és la Maria Garcia. La taca blanca als caeblls fa pensar en canes, tot i que també podria ser un defecte de la fotografia. Me fa pensar que e´s la Maria el posat, més madur, més apocat, no tan rebel com en algú més jove.
I la 5 dic que és l'autora del diari. Arguments? només un una mica sòlid: no acaba de recolzar del tot la cama esquerra i podria ser pel dolor al genoll. Les altres tenen molt ben posats tot dos peus fermament a terra, menys la 3 que és la Daria.
A més té un posat com desafiador i per còrrer el risc d'escriure un diari com el seu quan ets presonera ja s'han de tenir ben posats.

En quan a l'apartat 2... uf. Puc imaginar-me qui les va assassinar essent com eren republicanes. I puc imaginar què els van fer, he llegit alguna cosa de les dones republicanes supervivents i fa esgarrifar. Si trobo on ho vaig llegir t'ho passaré.
Qui i perquè va guardar el diari? difícil. Algun malparit volent-ne fer una mena de trofeu, suposo.

Què feia abans d'allistar-se... ves a saber potser vivia ben tranquil·lament i algun vespre tocava el piano per desconnectar de les feines cotidianes. O potser no.

És curiosa la vida. Se sap el nom de totes menys de la que va deixar constància dels fets... ja té pebrots la llei de Murphy.

D'això, nomia no ho havia sentit/llegit mai, vindria a ser com "s'anomenava"?

S'agraeix que facis treballar la matèria gris, però per la pròxima ens podries donar més pistes? jeje gràcies ;*)

Jaqme ha dit...

No tenc més pistes que les que he posat en aquest post.
Gràcies per la vostra ajuda.
Jo no tenc tan clar que la dona de 53 anys sigui la 1, de vegades em sembla la 5. I de vegades la 1.

EQMEVD ha dit...

Amb retard...ja ho sé
però la meva proposta és:

1 Teresa
2 Autora, que jo li diria Carmen
3 Daria
4 Mercè
5 Maria

apa.