28/9/09

Clap hands

He vist nou obres de teatre en deu dies.
La causa ha estat la millor fira de teatre de Manacor de la seva història.

El fet que un grup de gent s'alii per treballar en un projecte comú (una obra de teatre) per crear només sentiments en els seus clients (espectadors) sempre ha despertat la meva curiositat.
Abans d'una representació hi ha molta feina.
I la feina que més atrau la meva atenció és la tria d'un text determinat.

Quantes llibreries coneixeu amb una bona secció dedicada a textos teatrals?

El teatre s'oblida en el racó més fosc.
Els lectors no s'hi interessen i les editorials no en fan publicitat.
Per què?

Sempre he trobat que a les novel·les hi ha massa descripció, massa informació absolutament innecessària, i que el teatre supleix amb escreixos aquest greu defecte de la narrativa.

Quan llegeixes teatre ets l'espectador de la representació perfecte. No hi ha males interpretacions, no hi ha mala il·luminació, no hi ha directors amb mal muntatge, no hi ha un vestuari poc encertat.

Però no hi ha lectors (i sí espectadors), un fet que ens podria conduir a pensar que la gent va al teatre per convenció social i no per gaudir del que veu.

Se sol dir que els textos teatrals només són vius quan es representen.
No hi estic d'acord.
Una novel·la no necessita representar-se o que en facin una peli per ser viva, no?
Ergo, és suficient llegir teatre.

I és curiós que quan el món intenta respondre a qui ha estat el millor escriptor de la història es respon amb unanimitat: Shakespeare.
Curiós, un dramaturg.
Com si llegíssim teatre!

Hagués aconseguit Shakespeare el mateix si hagués bolcat els seus pensaments en forma de novel·les?

***

Direu que aquest és un post dedicat a fer-me publicitat, però el fet que em llegeixin al continent, al mateix temps de patir un empatx teatral dels bons m'ha reviscolat part del que em sent.

Aquesta setmana me n'he adonat que ja fa més de 10 anys que vaig estrenar la meva primera obra.

Quan després es va publicar el text que s'havia estrenat, titulat Noctàmbuls, l'aleshores batle del meu poble va fer una introducció en la seva presentació que venia a dir que mai me guanyaria la vida amb aquest art, que no podria haver triat pitjor via per expressar el que jo sent, som, preocupa o vull. El teatre.
No vaig riure.
Vaig pensar 1.) que per aquí la cultura mai ha estat important, i 2.) puta ignorant incult.

Perquè ho necessitava (i no per rebot) vaig continuar escrivint obres de teatre que anava estrenant amb el meu grup, Noctàmbuls, i fins i tot vaig aconseguir (al seu costat) estrenar una de les meves obres a un teatre de la ciutat de Praga, a Txèquia. Allà es van interessar com mai pel que escrivia. Allà era un autor europeu i no un altre autor local. Culpa seva, no meva.

Després del debut internacional me varen fer dues comanes professionals. Escriure amb condicions. Una cosa que mai havia fet. Una, havia de ser una obra per tres personatges (el grup era de tres actors), i l'altra sobre un tema determinat.
Un dia vaig poder fer una representació d'una obra meva al meu poble. En el públic hi record quatre amics i una dona que mai havia vist en un teatre i que no va venir per compromís però que es va adormir.
Les comanes també es van estrenar i el mateix dia que un matrimoni extremadament ben vestit no va aplaudir ni una sola vegada, una senyora que no conec de res se'm va llançar a sobre a besar-me i dir-me que aquella obra hauria de ser obligatòria de veure per tots els mallorquins.

I vaig continuar escrivint i estrenant alguna obra més després d'haver complit els 30, un fet que automàticament em converteix en una mena d'espècie rara i incompresa en qualsevol àmbit (inclòs el teatral---ara imaginau-vos el familiar, on simplement s'ignora).

Cadascú lluita per aconseguir allò que vol en el món que viu. Viure d'acord amb el que vols. Aconseguir una feina que t'agradi tant que no la puguis considerar feina.
Aquesta és la lluita per la llibertat.
Per jo aquestes i només aquestes són les lluites que valen, la resta és esdevenir esclaus d'un món que ha decidir la nostra vida per nosaltres.

I ara encara continuo escrivint teatre en quasi secret, com si m'hagués d'avergonyir de dir-ho.

Per cert busco productor.

18 comentaris:

Jaqme ha dit...

Aquest és un post massa llarg perquè algú el llegeixi tot.

Si heu arribat fins aquí després d'haver-lo llegit tot, el títol de la cançó és de Tom Waits. Si heu arribat fins aquí després de no haver-lo pogut acabar, també.

neus ha dit...

T'he llegit de dalt a baix, de principi fins al final... bé fins el final no, encara et llegeixo i et penso anar llegint! ;)

No te n'amaguis pas de que escrius teatre, que ho fas molt bé. I encara menys te n'avegonyeixis, això mai!

No es troba teatre així com així, quan vaig fer la comanda dels llibres, en Xevi em va dir, després de buscar-los, 'són obres de teatre', per si jo no estava al cas, com estranyat. 'sí, ja ho sé' li vaig dir jo.
A mi m'agrada llegir teatre. Els primers llibres que vaig robar al pare eren d'Àngel Guimerà. Terra baixa, La filla del mar i Mar i cel. Els he llegit més d'una i de dues vegades.
Després els hi vaig tornar, è?!
I ara que hi penso en tenia alguna altra... llibres vellets, que feien servir ells quan feien teatre de joves a la parròquia... ja miraré què hi trobo.

I ja saps, perquè t'ho he dit més d'una vegada em sembla, que m'agrada el que escrius i com ho escrius.

I que quedi clar que no et vinc a regalar les orelles, no tinc pas cap necessitat de fer-ho.

neus ha dit...

ah! i dues vegades que he llegit el post! ;)

EQMEVD ha dit...

Post brutal.
essence jaqme's
:)
Una reflexió:
Hem de veure teatre perquè els actors- i una bona direcció- fan que als pensaments i paraules de l'autor si sumi l'ànima de l'artista.
Quan es llegeix teatre, tot és més perfecte, però està incomplert. Hi falten les lectures superposades de les mirades dels altres.I la superposició dóna tridimensionalitat.

Lastienditas ha dit...

L´he llegit sencer i no m´ha fartat: no deixis mai d´escriure.
:)

Frannia ha dit...

D'acord amb tot. No abandonis.
Si fos productora et produiria :)
Per cert, té ja Jaqme el meu llibret? Per ara té bona acollida.

Jaqme ha dit...

Pot ser no m'he explicat bé o no heu llegit bé el post. :)
Abandonar ni m'ho planteig.

Productors de teatre on sou???

Catalina ha dit...

És una llàstima però vivim a un poble on la cultura no interessa. I Ja saps que no és una frase meva, sinó d'un altre autor de teatre i novel.la del poble.

Jaqme ha dit...

Algú sap o pot explicar per què aquest blog no rep comentaris masculins?

neus ha dit...

Aquest matí, al bus tot baixant a Girona, m'he llegit L'Atlàntida... em trec el barret.

(vols que avisi en Buk? jeje)

Buk ha dit...

Com a representant dels lectors masculins, aquí tens un comentari Jaqme! :)

La veritat es que encara que no comenti, sempre et llegeixo. El que em passa amb els teus posts (i a veure com dic això sense semblar un pilota miserable) és que els trobo tan rodons i tant ben escrits, que qualsevol cosa que comenti em dona la sensació de que ho espatlla. Saps allò que diuen "quan parlis procura que les paraules siguin millors que el silenci"? Doncs amb els teus posts em passa això. Fa por dir alguna cosa que ho espatlli tot. Però encara que no digui res, t'asseguro que gaudeixo un munt llegint-los.

Una abraçada, crack!

Buk ha dit...

...per cert, no cal que et digui que estic totalment d'acord amb el que dius, oi? Tant pel que fa a les teves idees sobre novel.la i teatre com pel que fa al (poc) valor que si li dona a la cultura, ja no en un poble o ciutat determinada, sino en tot el putu país. (i perdó per lo de putu)

PD1: Putu, escrit així, amb les dues "u" no conta com a paraula malsonant, no?

PD2: Com deia abans, espero no haver tirat pel terra el teu post amb els meus comentaris ;)

neus ha dit...

Apa Buk, per aixafar posts amb comentaris ja hi sóc jo! ;)

Jaqme ha dit...

Buk, però on és la paritat? :)

I per aixafar posts amb comentaris sóc el millor.

Pilotes miserables! ;)

neus ha dit...

Pilotes miserables?? jajajajaja

Tu fes-nos arribar sobrassades i ja veuràs!! ;)

Buk ha dit...

Home, i alguna ensaïmada tampoc estaria malament... :P

neus ha dit...

jo, continuo pilotejant miserablement... jejejeje

http://neuselur.blogspot.com/2009/10/filosofia.html

JRoca_Font ha dit...

Jo també l'he llegit fins el final i et desitjo molta sort.
Salut